środa, 30 grudnia 2015

Za nami święta bez pszenicy



Święta bez pszenicy, ale nie bez glutenu...




W tym roku po raz pierwszy świąteczne dania przygotowałam bez użycia mąki pszennej. Miałam bardzo dużo obaw czy sobie poradzę z tym wyzwanie. Okazało się, że nie jest trudne i nie można tej sytuacji nazwać żadnym wyzwaniem, według mnie każda osoba, która ma podstawowe pojęcie o gotowaniu powinna dać radę, owszem ważne są w tym momencie chęci i motywacja.
Na wigilijny stół udało mi się w tym roku podać nową odsłonę kapusty z grochem, rodzina uznała, że od lat tak dobrej nie jedli. Dodałam do gotowania grochu mielony kminek oraz cząber. Fasolkę gotowaną na gęsto, która podaje się u nas od zawsze ugotowałam z dodatkiem masła, lubczyku i soli, nie użyłam cukru, zajadał się nią mój mąż, który od zawsze nie przepadał za fasolką w takim wydaniu. Pierogi gryczane z kapustą i grzybami zostały uznane za hit kolacji. Sumując na wigilijnej kolacji pojawiły się następujące dania – śledź w oliwie z dodatkiem lubczyku i curry oraz śledź w pomidorach, zupa grzybowa z makaronem, pierogi gryczane z kapusta i grzybami, kapusta z grochem, fasolka na gęsto, smażony dorsz i karp panierowany mąka ryżową, kutia z kaszą jaglaną (duże zaskoczenie dla biesiadników, aczkolwiek pozytywne), pieczywo żytnie i bezglutenowe, kompot z suszu bez suszonych jabłek (śliwki, gruszki i cytryna). Nie przygotowałam smażonego śledzia (zwyczajnie zawaliłam sprawę i zapakowałam wszystkie śledzie w słoiki, nie usmażyłam grzybów, bo okazało się, że moje suszone grzyby pocięłam „ślicznie” i nie było, co smażyć po wyjęciu z zupy).  Przed świętami zrezygnowaliśmy z mikrofali w naszym domu, oddaliśmy chętnej i potrzebującej rodzinie, zatem wszystkie dania były podgrzane w sposób tradycyjny, teściowa skwitowała, że już nie włoży karpia do mikrofali, bo traci smaku.  Tak wyglądała nasza kolacja.

Zaś na świąteczne dni przygotowałam:

Zimne zakąski – śledzie w oliwie, śledzie pomidorach, sałatka warzywna, pasztet, kiełbasa cienka, szynka, boczek i polędwica wszystkie wędliny i pasztet naszego domowego wyrobu, ćwikła (nie gotowa tylko chrzan wymieszany z ugotowanym, startym burakiem) i chrzan, masło.

Chleb bezglutenowy oraz żytnio - orkiszowy i orkiszowy również domowego wypieku.

Ciasta: piernik z mąki żytniej, makowiec z mąki ryżowej, pleśniak z mąki ryżowej, babkę marmurkową z mąki ryżowej, kukurydzianej i ziemniaczanej.

W pierwszy dzień świąt obiad to małe kończenie resztek – zupę grzybową pozostałą z kolacji, schabowy panierowany w mące jaglanej oraz bigos i ziemniaki.

W drugi dzień świąt byliśmy na proszonym obiedzie gdzie podano – flaki przygotowane całkowicie w domu, indyka i kurczaka pieczonego oraz surówkę z kapusty pekińskiej, na deser podano sernik pieczony bez ciasta.

Jak widać można spokojnie przygotować święta nie używając mąki pszennej, nie jest to wyczyn, ani żadne poświęcenie. W tym roku oparłam się na prostych tradycyjnych daniach. Nie szalałam z ogromem różnorodności, postawiłam na jakość. 

Po raz pierwszy piekłam piernik z mąki żytniej i makowiec z mąki ryżowej.  
Musze przyznać, że obydwa ciasta bardzo miło mnie zaskoczyły, zjedzone zostały nawet przez osoby, na co dzień jedzące głównie pszenicę.

Ogólnie święta upłynęły nam w bardzo ciepłej i spokojnej atmosferze, nie było niefajnych sytuacji, konfliktów, kłótni i wypominania sobie przykrych spraw. Od lat tak nie cieszyłam się atmosferą świąteczną i nie spędziliśmy tak spokojnych i rodzinnych świąt. 




2 komentarze:

  1. Jesteś niesamowita.Piszesz,że mało było potraw a tu sporo podałaś pyszności na świateczne dni.
    Ważne,że zjedliście wszystko(lub zostało zamrozone), nic się nie zmarnowało i nikt nie wybrzydzał :)
    A i pewnie ciasta smakowały gościom normalnie ? :)
    Ta kutia z kaszą jaglaną mnie zainteresowała :)

    Wszystkiego Dobrego w Nowym Roku dla Was.Zdrowia,to jest najważniejsze.
    Niech się spełnią Wasze marzenia,gotówka powolutku niech spływa coraz większa.Całusy dla dzieciaków.

    OdpowiedzUsuń

"Artykuł 216 Kodeksu karnego brzmi:
Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby tej dotarła, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności"
Nie godzę się na wulgarne zachowanie, krytykę dla krytyki bez konstruktywnej wypowiedzi i chamstwo. Proszę o nie przysyłanie ofert swoich produktów w komentarzach. Zwłaszcza dotyczy to stron z pożyczkami!! Komentarze o takiej treści nie będą publikowane. Przed dodaniem komentarza po raz pierwszy, proszę o przeczytanie strony "O mnie"