środa, 30 grudnia 2015

Za nami święta bez pszenicy



Święta bez pszenicy, ale nie bez glutenu...




W tym roku po raz pierwszy świąteczne dania przygotowałam bez użycia mąki pszennej. Miałam bardzo dużo obaw czy sobie poradzę z tym wyzwanie. Okazało się, że nie jest trudne i nie można tej sytuacji nazwać żadnym wyzwaniem, według mnie każda osoba, która ma podstawowe pojęcie o gotowaniu powinna dać radę, owszem ważne są w tym momencie chęci i motywacja.
Na wigilijny stół udało mi się w tym roku podać nową odsłonę kapusty z grochem, rodzina uznała, że od lat tak dobrej nie jedli. Dodałam do gotowania grochu mielony kminek oraz cząber. Fasolkę gotowaną na gęsto, która podaje się u nas od zawsze ugotowałam z dodatkiem masła, lubczyku i soli, nie użyłam cukru, zajadał się nią mój mąż, który od zawsze nie przepadał za fasolką w takim wydaniu. Pierogi gryczane z kapustą i grzybami zostały uznane za hit kolacji. Sumując na wigilijnej kolacji pojawiły się następujące dania – śledź w oliwie z dodatkiem lubczyku i curry oraz śledź w pomidorach, zupa grzybowa z makaronem, pierogi gryczane z kapusta i grzybami, kapusta z grochem, fasolka na gęsto, smażony dorsz i karp panierowany mąka ryżową, kutia z kaszą jaglaną (duże zaskoczenie dla biesiadników, aczkolwiek pozytywne), pieczywo żytnie i bezglutenowe, kompot z suszu bez suszonych jabłek (śliwki, gruszki i cytryna). Nie przygotowałam smażonego śledzia (zwyczajnie zawaliłam sprawę i zapakowałam wszystkie śledzie w słoiki, nie usmażyłam grzybów, bo okazało się, że moje suszone grzyby pocięłam „ślicznie” i nie było, co smażyć po wyjęciu z zupy).  Przed świętami zrezygnowaliśmy z mikrofali w naszym domu, oddaliśmy chętnej i potrzebującej rodzinie, zatem wszystkie dania były podgrzane w sposób tradycyjny, teściowa skwitowała, że już nie włoży karpia do mikrofali, bo traci smaku.  Tak wyglądała nasza kolacja.

Zaś na świąteczne dni przygotowałam:

Zimne zakąski – śledzie w oliwie, śledzie pomidorach, sałatka warzywna, pasztet, kiełbasa cienka, szynka, boczek i polędwica wszystkie wędliny i pasztet naszego domowego wyrobu, ćwikła (nie gotowa tylko chrzan wymieszany z ugotowanym, startym burakiem) i chrzan, masło.

Chleb bezglutenowy oraz żytnio - orkiszowy i orkiszowy również domowego wypieku.

Ciasta: piernik z mąki żytniej, makowiec z mąki ryżowej, pleśniak z mąki ryżowej, babkę marmurkową z mąki ryżowej, kukurydzianej i ziemniaczanej.

W pierwszy dzień świąt obiad to małe kończenie resztek – zupę grzybową pozostałą z kolacji, schabowy panierowany w mące jaglanej oraz bigos i ziemniaki.

W drugi dzień świąt byliśmy na proszonym obiedzie gdzie podano – flaki przygotowane całkowicie w domu, indyka i kurczaka pieczonego oraz surówkę z kapusty pekińskiej, na deser podano sernik pieczony bez ciasta.

Jak widać można spokojnie przygotować święta nie używając mąki pszennej, nie jest to wyczyn, ani żadne poświęcenie. W tym roku oparłam się na prostych tradycyjnych daniach. Nie szalałam z ogromem różnorodności, postawiłam na jakość. 

Po raz pierwszy piekłam piernik z mąki żytniej i makowiec z mąki ryżowej.  
Musze przyznać, że obydwa ciasta bardzo miło mnie zaskoczyły, zjedzone zostały nawet przez osoby, na co dzień jedzące głównie pszenicę.

Ogólnie święta upłynęły nam w bardzo ciepłej i spokojnej atmosferze, nie było niefajnych sytuacji, konfliktów, kłótni i wypominania sobie przykrych spraw. Od lat tak nie cieszyłam się atmosferą świąteczną i nie spędziliśmy tak spokojnych i rodzinnych świąt. 




2 komentarze:

  1. Jesteś niesamowita.Piszesz,że mało było potraw a tu sporo podałaś pyszności na świateczne dni.
    Ważne,że zjedliście wszystko(lub zostało zamrozone), nic się nie zmarnowało i nikt nie wybrzydzał :)
    A i pewnie ciasta smakowały gościom normalnie ? :)
    Ta kutia z kaszą jaglaną mnie zainteresowała :)

    Wszystkiego Dobrego w Nowym Roku dla Was.Zdrowia,to jest najważniejsze.
    Niech się spełnią Wasze marzenia,gotówka powolutku niech spływa coraz większa.Całusy dla dzieciaków.

    OdpowiedzUsuń

Nie godzę się na wulgarne zachowanie, krytykę dla krytyki bez konstruktywnej wypowiedzi i chamstwo. Komentarze o takiej treści nie będą publikowane. Przed dodaniem komentarza po raz pierwszy, proszę o przeczytanie strony "O mnie"