niedziela, 24 maja 2020

Domowa chałka drożdżowa




Chałka drożdżowa na zawsze będzie mi się kojarzyła z moimi pierwszymi wypiekami jako żona, gospodyni, pani domu. Na niej właśnie trenowałam moje początki przygody z ciastem drożdżowym, minęło już tak wiele lat od tego czasu jak zaczynałam, małżeństwem jesteśmy 29 lat, znamy się 31 lat, mamy dwoje pełnoletnich dzieci, kolejne pełnoletnie będzie za 2 lata. Jak wiele wspomnień za nami tych dobrych i tych złych, na szczęście pamięć ludzka wypiera te trudne. Maż jest przy mnie bez względu na to co się dzieje, wspiera mnie, pociesza, jest moim najlepszym przyjacielem. Tak wiele mamy trudów za sobą, ostatni czas nam nie szczędził problemów, tak bardzo mieliśmy zaprzątnięte głowy naszym synem, potem drugim, że nie skupialiśmy się na wirusie, na kwarantannie. Walczyliśmy o naszą rodzinę, o chłopaków, o wspieranie siebie nawzajem. Ja niestety mam odruch obronny niekorzystny dla naszej wagi – jak to w serialu Czterdziestolatek mówi „Kobieta Pracująca” – w okresie kłopotów rodzinnych kobiety powinny wypiekać, zapach domowych ciast rozchodzący się po domu koi nerwy, uspokaja emocje. Więc ja wypiekam, piekę jak szalona, do ciasta mężowi dostawiam kieliszek domowej nalewki lub wina i siadamy przy kawie/kakao i czujemy, jak spływa z nas napięcie. No co ja poradzę, że u mnie od lat tak uruchamia się mechanizm obronny na stres, piekę ciasta, chleby, pasztety, bułki….



Moja chałka jest nieposmarowana jajkiem i nie posypana makiem/sezamem,
 jak widać tak też może być :) Moja wersja jest na jasnej mące orkiszowej.

Chałka drożdżowa


  • ½ kg mąki pszennej lub orkiszowej
  • 50 g świeżych drożdży (zakupiłam przez internet kg i zamroziłam)
  • łyżeczka smalcu
  • 2 łyżki masła/margaryny
  • łyżka kwaśnej śmietany lub jogurtu
  • 2 łyżki cukru
  • szklanka letniej wody
  • 2 jajka
  • odrobina soli
  • mak/sezam opcjonalnie do posypania chałki



Robimy zaczyn z pokruszonych drożdży, łyżeczki cukru, łyżeczki mąki i połowy szklani wody. Odstawiamy do wyrośniecie (musi powstać tak jakby piana gruba na powierzchni). Mieszamy mąkę, cukier, sól, śmietanę/jogurt, jajka z wyrośniętymi drożdżami. Dobrze wyrabiamy ciasto dolewając wodę (ciasto powinno być dość luźne), następnie topimy smalec z masłem i odkładamy do ciasta i dokładnie wyrabiamy już wszystkie składniki. Odkładamy w misce wysypanej mąka do wyrośnięcia na około 30 minut (czas zależy od temperatury otoczenia). Następnie zagniatamy ponownie ciasto, dzielimy na trzy równe części, robimy wałki grubości około 2 cm i zaplatamy z nich warkocz. Uformowana chałkę wkładam do brytfanki (niekoniecznie, wystarczy ułożyć na blaszce z piecyka wyłożonej papierem do pieczenia i odstawiamy na kolejne 30 minut. Następnie posmarować roztrzepanym jajkiem i posypujemy makiem/sezamem. Wkładamy do piecyka nagrzanego do 180 stopni i pieczemy 35-40 minut. Wyjmujemy zaraz po upieczeniu i studzimy najlepiej na kratce (wystarczy kratka z piecyka). Smacznego!

8 komentarzy:

  1. Czesc . Postanowilam Twoim przykladem nic nie marnowac . Przepraszam ze akurat pod chalka pisze komentarz bo dotyczy zupelnie czegos innego. Ugotowalam golabki i zostalo mi kapusty wloskiej ,mam tez kawalek boczku i pol torebki kaszy jaglanej po krupniku. Gdybym dodala do takiego zestawu ziemniaka hmmm . Czy wyjdzie jakas fajna zupa? Jak myslisz? Dziekuje z gory jesli odpowiesz i pozdrawiam cala rodzinke zyczac zdrowia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak dla mnie świetny pomysł!! Kasza ma neutralny smak więc dobrze zagęści zupę, a reszta składników świetnie pasuje do kapuśniaku. Ja bym boczek podsmażyła z cebulką i dodała do zupy. Będzie na pewno smaczna i pożywna zupa.

      Usuń
  2. Lubię do Ciebie zaglądać . Przepis na chałkę zabieram . Pozdrawiam cieplutko 💖💖💖

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja też często tu zaglądam, zabieram przepis na chałki i do dzieła. Renata

    OdpowiedzUsuń
  4. Kolejny fajny wpis, dzięki 😊👍

    OdpowiedzUsuń

  5. Chałka wygląda pysznie :)
    Ciasto drożdżowe i "kakałko" to wspomnienie dzieciństwa, domu rodzinnego,wakacji :)
    Mnie nie wychodziło drożdżowe aż takie pyszne i udane a po latach zwykle już wersje wegańskie są wykorzystywane.
    Na tej całej kwarantannie :) córka się wykazywała w kuchni, piekła różne wegańskie ciasta ,babeczki ,ciasta drożdżowe, drożdżówki z budyniem, z jabłkami
    Pachniało w całym domu ciastem.. humor zaraz się poprawiał.:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czy można pominąć smalec? Nie używam na codzień, nie chciałabym kupować specjalnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można bez problemu, ja ostatnio zapomniałam o jogurcie i wszyła suuper.

      Usuń

"Artykuł 216 Kodeksu karnego brzmi:
Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby tej dotarła, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności"
Nie godzę się na wulgarne zachowanie, krytykę dla krytyki bez konstruktywnej wypowiedzi i chamstwo. Proszę o nie przysyłanie ofert swoich produktów w komentarzach. Zwłaszcza dotyczy to stron z pożyczkami!! Komentarze o takiej treści nie będą publikowane. Przed dodaniem komentarza po raz pierwszy, proszę o przeczytanie strony "O mnie"