wtorek, 30 maja 2023

Przetwory 2023 czas zacząć!

 


Sezon na przetwory uznaję za otwarty! Suszenie, mrożenie itd. ruszyło już u nas w domu. Na razie zamroziłam rabarbar, nastawiłam z rabarbaru nalewkę oraz zaczęłam suszenie ziół lubczyk, mięta, rozmaryn. W ogrodzie u mojego Taty pojawiły się po za rabarbarem i lubczykiem, rzodkiewki i sałata. Wszystko z uprawy bez sztucznych nawozów i oprysków. Teraz będę wypatrywać spadku cen truskawek by odrobinkę dżemów zrobić choć tak z 5 słoiczków. Uwielbiam zapełniać spiżarkę przetworami, zimą i wczesną wiosną mamy nadal możliwość korzystania z zapasów, w styczniu, lutym piekę ciasto z malinami (mam nadal odrobinkę jeszcze zamrożonych z własnego ogrodu), z rabarbarem, śliwkami czy z truskawkami. Nie wydając fortuny mogę cieszyć się owocami mrożonymi, może uda mi się nazbierać jagód w tym roku, w zeszłym nie wyszło mąż wymagał opieki i nie dreptałam samotnie po lesie (w sumie to nie lubię sama tego robić). Mam jeszcze trochę soków z własnych owoców, kilka słoików dżemów, ogórki kiszone już zniknęły, podobnie jak papryka konserwowa, z mrożone zostało troszkę mizerii, pomidory, jabłka krojone do ciasta oraz dwie torebki papryki ostrej do pizzy używamy.


A jak u Was sprawy się mają, zaczęliście sezon przetworów? Lubicie robić zapasy w sezonie? Macie gdzie je przechowywać? Ja przez lata robiłam bardzo małe zapasy bo miałam niewiele miejsca do przechowywania, teraz mogę zaszaleć.


5 komentarzy:

  1. opowiedz proszę jak mrozisz, w czym? jak to organizujesz? bardzo ciekawi mnie temat racjonalnego przechowywania zapasów :)

    OdpowiedzUsuń
  2. U mnie sezon przetworów zaczyna czarny bez - żona robi z jego kwiatów pyszne syropy (pijemy je latem z zimną wodą, a ja cały rok z herbatą). Właśnie zaczyna kwitnąć. Potem przychodzą truskawki i czereśnie (własne, teraz to majątek). No, a w lipcu idzie dalej: jabłka, śliwki, borówki amerykańskie, warzywa. Jednak większość owoców oraz warzyw zjadamy na bieżąco.
    Do jagód (zbieranie) nigdy nie mam cierpliwości, podobnie grzyby. Zresztą przez suche lata coraz trudniej o dobre zbiory runa leśnego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czereśnie też mam własne, truskawki mam ale tylko w donicach pienne na bieżące spożycie. Sok z czarnego bzu znam, moja mama jak jeszcze żyła co roku mnie zaopatrywała, super smak, robiła również sok z młodych pędów sosny. U nas w ogrodzie są borówki, porzeczki czarne, białe i czerwone, maliny więc lipiec jest pełen pracy nad zapasami. Maliny owocują u mnie do listopada, robię soki, nalewkę i mrożę. Fakt z jagodami ostatnio nie za bardzo w lesie, ale maślaków w mojej okolicy sporo nawet w ogrodzie mam.

      Usuń
  3. Uwielbiam.wchodzic do piwniczki i brać to ma co mam ochotę choc kosztuje to wiele pracy i czasu.W zeszłym sezonie dostałam.sporo owoców więc przerobiłam na kompoty itd(wiśnie,maliny,sliwy itp).Szarej reneta dostałam w brud wiec poszła do sloikow z cynamonem.na szarlotka.Pomidorow miałam 1 raz tak dużo.Jedlismy na bieżąco i zrobiłam trochę sloikow na sok,przecier.Ogorki też się udały więc były i kiszone i w różnych zalewach.Buraki na surówkę i na zupę.Troche swoich ziemniaków na jesień.Zrobilam sok z czarnego bzu ,pigwy .Mam swoje zioła ale będę suszyć bo cukier drogi a szkoda zapychać organizm czyms przetworzonym.Dosadzalam drzewka i krzewy zeszłej jesieni i na wiosnę więc zobaczymy czy będzie z nich jakiś zbiór.Codziennie wychodze i sprawdzam co się zmieniło w ogrodzie ,wśród warzyw i drzew.Robie sama sadzonki więc sporo!!pieniędzy zaoszczędziłam zwłaszcza na pomidorach!.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie szukam pomysłu na krzewy owocowe przy płocie, nie koniecznie do przycinania, na razie stawiam na rokitnik, jagody goi, laurowiśnia, śliwowiśnia.

      Usuń

"Artykuł 216 Kodeksu karnego brzmi:
Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby tej dotarła, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności"
Nie godzę się na wulgarne zachowanie, krytykę dla krytyki bez konstruktywnej wypowiedzi i chamstwo. Proszę o nie przysyłanie ofert swoich produktów w komentarzach. Zwłaszcza dotyczy to stron z pożyczkami!! Komentarze o takiej treści nie będą publikowane. Przed dodaniem komentarza po raz pierwszy, proszę o przeczytanie strony "O mnie"