wtorek, 4 sierpnia 2015

Pomysły na niedrogie wakacje

Wakacje jeszcze w pełni, więc chcę Wam przekazać garść rad własnych i zapożyczanych od znajomych na niedrogie spędzenie urlopu po za domem.
Gdy mamy mocno ograniczone fundusze musimy sobie jasno powiedzieć, że nie stać nas na luksusowe wyjazdy do drogich kurortów. Dla mnie w okresie bardzo trudnym finansowo wyjazdy urlopowe były ważne z kilku powodów, po pierwsze potrzebujemy oderwać się od codziennych obowiązków, po drugie musimy zmienić klimat ze względów zdrowotnych, co nie jest bez znaczenia dla naszych funduszy, po trzecie by nie być sfrustrowany odmieńcem w śród mas podróżujących znajomych.  Zatem gdy już rodzinnie i sami przed sobą rozliczymy się z tego, że jedziemy tam gdzie nas stać, a nie gdzie jeżdżą wszyscy i spędzamy czas w warunkach, na jakie nas stać, a nie jak robią to krezusi, możemy przejść do szukania odpowiedniej oferty, formy i kierunku dla nas.
Ja osobiście polecam agroturystykę w mniej popularnych miejscowościach, byliśmy raz w super gospodarstwie, cena z wyżywieniem była podobna do cen za sam nocleg, jedzenie było wspaniałe, wszystko z gospodarstwa, mogliśmy jeść ile tylko chcieliśmy, nocleg dość kiepski w 5 osób na 7 m2, 3 łóżka, łazienka z gospodarzami, ale z to prywatny dostęp do jeziora, w ramach ceny łódka i rowery. W deszczowe dni spore pomieszczenie dla dzieci, gdzie był stół do tenisa stołowego, wieża muzyczna podłączona do świateł disco, gospodarze mając swoje dzieci czasem organizowali dla wszystkich dzieci zabawy w tej świetlicy. Wspaniałe miejsce, może nie luksusowe, ale jak pisałam wcześniej luksusy trzeba sobie odłożyć na bok. Polecam szukać wśród agrogospodarstw perełek, na pewno je znajdziecie.
Inna forma wypoczynku to namiot, samochód, zapasy zabrane z domu w wekach i w drogę. My mamy namiot 3 osobowy (kiedyś wygraliśmy w jakimś konkursie) 3 osoby mogą spać w namiocie, a dwie w aucie po złożeniu foteli. Mamy od czasu powiększenia się naszej rodziny do stanu 5 osób boksa na bagażnik dachowy, więc sporo ląduje w nim. Na taką wyprawę można ugotować przetwory domowe, sosy, wędliny (w tym roku świetnie się sprawdziły). Zabieramy maszynkę do podgrzewania i w drogę, dzięki temu nie wydajemy pieniędzy na restauracje/bary oraz zmniejszamy koszt noclegów do minimum. Podróżując po Europie, często i w Polsce znajdujemy kempingi z pełnym zapleczem sanitarnym łącznie z pralkami automatycznymi, dzięki temu możemy spokojnie doprowadzić się do stanu higienicznego. Tak podróżując możemy sporo zwiedzić, zatrzymujemy się na 2-3 noclegi i ruszamy dalej. Jest to męcząca forma podróżowania, ale dzieci uwielbiają przygodę.
Wiele osób sobie chwali podróżowanie po świecie dzięki noclegom u innych, zaś w zamian udostępniają swoje mieszkania/domy na nocleg potrzebującym. My kilka razy spróbowaliśmy z takiej formy, nocowaliśmy w kilku miejscach w czasie tegorocznych wakacji również spaliśmy w mieszkaniu u kogoś. Wiele osób sobie bardzo chwali taką formę podróżowania, wiem, że są specjalne strony w Internecie gdzie można się zarejestrować i korzystać z takich propozycji.
Można również umawiać się ze znajomymi mieszkającymi w innej miejscowości na wymianę coroczną. Też korzystaliśmy z takiej formy wypoczynku.
Jak widać nie mając za dużo funduszy można sporo zwiedzić, zmienić klimat, przeżyć przygodę. Jak to kiedyś ktoś mi powiedział – podróżować z pełnym portfelem to każdy potrafi i to nie jest żadna sztuka, wyczyn i wyzwanie. Podróżować, gdy się ma mało funduszy lub wcale to jest coś!
My w tym roku przejechaliśmy ponad 5000 km, na żywność, rozrywki, wejściówki, pamiątki podróżując po Europie w 5 osób wydaliśmy 600 zł. Nasze wakacje planowaliśmy od lutego, zbieraliśmy fundusze jeszcze dłużej.  Zwiedziliśmy naprawdę mnóstwo, spaliśmy w różnych warunkach, ale codziennie mogliśmy wziąć prysznic i umyć zęby. Przywieźliśmy 1700 zdjęć, cały bagażnik brudnych ubrań, trochę pamiątek. Obiad jedliśmy na parkingu wyjmując go z bagażnika i podgrzewając na własnej maszynce. Zabraliśmy mnóstwo przekąsek ciastka owsiane domowe, pestki dyni, słonecznika, wafle ryżowe, chrupki kukurydziane, czekoladę, kabanosy. Zabraliśmy 6 bochenków chleba, masło domową wędlinę. Po drodze kupowaliśmy chleb pszenny, bez pszenny upiekłam dwa razy w drodze (zabraliśmy wymieszane mąki z ziarnami, solą i drożdżami suszonymi, dodawałam tylko wodę i korzystałam z użyczonego piecyka). Kupowaliśmy owoce, jogurty, masło, żółty ser. Rano po każdym noclegu staraliśmy się zrobić sobie kawę na drogę, by nie przepłacać za gotową. Dla dzieci zawsze zabieraliśmy termos herbaty oraz dla wszystkich wodę. Nikt przez dwa tygodnie nie zachorował, nie miał problemów z alergią, układem pokarmowym. Jedyne użycie apteczki to wapno, młodszego syna pogryzły komary dość silnie i podałam mu wapno. Nie użyłam nawet plastrów. Wspomnień mamy na całe jesienne i zimowe wieczory, do nich dokładamy kolejne z naszych rodzinnych wycieczek rowerowych. Jeździmy teraz z dziećmi po okolicy i zwiedzamy miejsca, które najczęściej z racji bliskości większość z nas pomija. Pakujemy prowiant i ruszamy w drogę. Niestety tylko w 4, bo najstarszy syn nie daje rady jeździć (więc zostaje z babcią), mamy nadzieję, że uda nam się coś wymyślić dla niego na przyszły sezon, by i on mógł podróżować z nami. Dzieci są już w stanie przejechać 20 km i więcej, więc mamy szerokie możliwości na zwiedzanie okolicy. Wakacje nie muszą być nudne, gdy mamy ograniczone zasoby finansowe. Pamiętam jak podróżowałam z rodzicami – 2 namioty 2 osobowe, bez samochodu. Każdy miał swój bagaż i ruszaliśmy w drogę.  Mogliśmy dotrzeć do przepięknych miejsc gdzie samochodem by się nie dojechało.
Możemy zostawić za sobą całe dobrodziejstwo współczesności i zbliżyć do natury i prostoty. Do tego nie musimy mieć wypchanego portfela. Wystarczy obniżyć swoje oczekiwania i przestać chcieć kopiować innych, zaufajcie sobie i swojej rodzinie. Może się okazać, że takie proste wakacje będą najlepszymi wakacjami w Waszym życiu.

1. Tyle kilometrów i tylko 600 zł? Ale chyba nie liczyłaś paliwa?

1. "na żywność, rozrywki, wejściówki, pamiątki podróżując po Europie w 5 osób wydaliśmy 600 zł" :)

2. Świetny wpis. Szalenie mi imponujecie! I dajecie nadzieję, że można, że kłopoty finansowe mogą scalać rodzinę, a nie dzielić, i że nie trzeba rezygnować nawet z wakacji, bo dla chcącego nic trudnego. I bardzo mi się podoba ten tekst o wakacjach kiedy się ma dużo pieniędzy- to są święte słowa!
    A może podzielisz się z nami jakimiś zdjęciami, i napiszesz, gdzie dokładnie byliście, ile czasu?
    Pozdrawiam serdecznie i miłych wycieczek!

1. Cała podróż tegoroczna zajęła nam 14 dni, dzieci dzielnie zniosły ją. Obawialiśmy się czy dadzą radę chodzić dużo by oszczędzać na paliwie i parkowaniu przy zwiedzaniu, czy kolejka do łazienki je zniechęci, czy wytrzymają jazdę samochodem wiele godzin. Ale okazało się, że w dzieciach chęć poznania była silniejsza niż ich wygoda. Dzieci nie oczekiwały lodów, słodyczy, prezentów itd. Cieszyły się z frytek w Holandii kupionych w budce, kawałka żółtego sera próbowanego na degustacjach. Zwiedzały z otwartą buzią i chłonęły magię tych miejsc. Nie było dla nich problemem, że np. zamek w Szkocji oglądali tylko z zewnątrz, bo wejściówka kosztowała coś koło 70 zł za głowę. Zabrałam z Polski przewodniki które wypożyczyłam z biblioteki. Dziwiły się na francuskie śniadanie jakim nas poczęstowano - rogale, dżemy, nuttela, jogurt. Młodszy syn wsłuchiwał się w jęz. niemiecki od tego roku zaczyna naukę i tak płynęły nam dni pełne wrażeń.

2. Cieszę się, że wypoczęliście, i naładowaliście akumulatory. To wspaniale, że dzieciom udzieliła się ta atmosfera. Takie francuskie śniadanie to i ja bym zjadła- lubię śniadania na słodko. A jakie plany na przyszłe wakacje? Podobne? Pozdrawiam

3. Kusi nas południe europy, musimy zbadać sprawę czy damy radę finansowo, może wyjdzie nam za dwa lata, a w przyszłym coś tańszego. Już wprowadziliśmy nowe oszczędności, by odłożyć pieniążki. Córka w te wakacje nieźle ubierała drobniaków w różnych walutach, za jedne zbiory mogła kupić czekoladę w Anglii, a kilka drobnych euro przywiozła do domu na nowe podróże. Nie jest wysoka więc bliżej jej do chodnika, w miejscach gdzie ludzie często wyjmują drobne ona szukała pod nogami pieniędzy. Kilka pensów znalezionych wrzuciliśmy do słoika w domu (mamy taki ze znalezionymi groszami, tak na szczęście).

3. a jak najtaniej przejechać z Francji do Wielkiej Brytanii, prom, tunel?

1. Nam wyszło, że prom jest najtańszy, a tunel najszybszy, choć w obliczu obecnych sensacji w tunelu chyba by go nie wybrała.

4. Poludnie Europy np.Grecja gdzie mieszkam jest dosc tania.Teraz jest moda na Albanie...klimat i widoki greckie,baza turystycznatez juz europejska a do tego nadal jeszcze bardzo tanio.

1. W tym roku pierwszy raz wybieram się z mężem do Grecji na 8 dni. Uczę się od weteranów polować na tanie loty, hotele. Na początek lecimy na Kos. Myśleliśmy o Korfu, ale udało nam się taniej wyszukać wyjazd na Kos. Mam nadzieję, że sobie poradzimy, jak daliśmy radę z europejską wyprawa to i tu pewnie damy. Mąż był służbowo w Atenach, apotem miał rejs na wyspy zauroczyła go ta wyprawa. Ostatni raz byliśmy kilka lat temu zagranicą. :) Dzieci obecnie dużo podróżują z powodu wyjazdów na zawody, więc z czystym sumieniem możemy wydać mniej i podróżować we dwoje, my zniesiemy więcej niewygód, słabsze wyżywienie niż dzieciaki.

"Artykuł 216 Kodeksu karnego brzmi:
Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby tej dotarła, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności"
Nie godzę się na wulgarne zachowanie, krytykę dla krytyki bez konstruktywnej wypowiedzi i chamstwo. Proszę o nie przysyłanie ofert swoich produktów w komentarzach. Zwłaszcza dotyczy to stron z pożyczkami!! Komentarze o takiej treści nie będą publikowane. Przed dodaniem komentarza po raz pierwszy, proszę o przeczytanie strony "O mnie"