środa, 16 marca 2016

Biała kiełbasa na Wielkanoc





Niedługo Wielkanoc, wiele polskich rodzin przygotowuje się do tych świąt. Wtopiły one się bardzo mocno w naszą tradycję. Są symbolem nowego, wiosny, przebudzenia……
Zaczęliśmy przygotowania kulinarne, nie tylko duchowe. Porządki traktuję, jako porządki wiosenne, robię przegląd ubrań w szafach, robię porządki w nasionach, przetworach itd.
A jak Wielkanoc to musi być biała kiełbasa, niestety kiełbasa ogólnie dostępna w sprzedaży ma skład niezbyt godny polecenia, zaś ta, której skład jest w porządku kosztuje sporo 28 – 35 zł. Zatem jak to zaczyna być już u nas tradycją robimy własną kiełbasę. Mięso kupujemy w ubojni, więc koszt kilograma to 6,80 zł, koszt 25 m jelit wieprzowych to 2-3 zł (zużyliśmy na 6 kg kiełbasy połowę paczki). Przyprawy, sól to około 4 zł. Mięso, które zużyłam na 6 kg kiełbasy – koszt 40 zł. Czyli kilogram gotowego wyrobu kosztował nas – około 8 zł.
Taką kiełbasę może zrobić każdy, każdy, kto posiada maszynkę do mielenia mięsa, kawałek blatu kuchennego, garnek do sparzenia kiełbasy oraz chęć zjedzenia zdrowej i taniej wędliny.




Składniki potrzebne na 4 kg kiełbasy białej (my zrobiliśmy z 6 kg, ale to dość dużo, więc podaję przepis na 4 kg mięsa):
3 kg łopatki
1 kg boczku (można dodać ½ kg wołowiny i ½ kg boczku)
½ l wody zimnej
3 ząbki czosnku
90 g soli kuchennej
1 łyżka pieprzu
2 łyżki majeranku
½ łyżeczki gałki muszkatołowej


Mielimy łopatkę przez duże oczka lub drobno siekamy nożem, boczek mielimy na mniejszym oczku niż łopatkę. Mieszamy wodę, przyprawy, sól i starty drobno czosnek razem z mięsem. Bardzo dokładnie mieszamy by masa była jednolita. Następnie napełniamy jelita masą i parzymy kiełbasę w wodzie o temperaturze 80 stopni przez 30 minut. Wyjmujemy z garnka, pozostawiamy do wystygnięcia. Ja cześć mrożę, część zjadamy świeżej. Wywar z parzenia kiełbasy wykorzystuję na żurek/barszcz/grochówkę/kapuśniak lub do bigosu. Otrzymujemy kiełbasę bez chemicznych dodatków, w bardzo dobrej cenie. Zachęcam Was do robienia domowych wędlin, nawet, jeśli zakupicie mięso w sklepie, a nie w ubojni i tak kiełbasa będzie lepsza i tańsza od sklepowej. Nie zawiera żadnych wypełniaczy, glutaminianów, konserwantów, fosforanów. Naprawdę warto robić domowe wędliny. Szynkę, baleron również. Wystarczy wstawić do lodówki garnek z kg szynki, kg karczku i zalać wszystko solanką z przyprawami, a po 7-10 dniach upiec w rękawie w piecyku. Otrzymamy domową smaczną i zdrową wędlinę, w dużo niższej cenie niż w sklepie. Czytajcie skład wędlin, które kupujecie, dla mnie największe zdziwienie było, że w szynce nie ma 100 i więcej procent mięsa.  


Przypominam o konkursie 

11 komentarzy:

  1. Pyszna jest taka kiełbaska, moi rodzice taka robią.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakie to proste do zrobienia,dziękuję za przepis :)
    Nie wiem tylko gdzie jelita mogłabym kupić u siebie.Nie mam też termometru,by utrzymać odpowiednią temperaturę,ale może dam radę bez tego?
    Wczoraj właśnie zakwas na żurek zrobiłam (z mąki na żurek).
    Moja teściowa lubi żurek z białą kiełbasą,to często taki domowy żurek dla niej robię.My za białą kiełbasą,nie przepadamy, jednak wiedząc co w niej siedzi,pewnie chętnie się zje.
    Powiedzmy,że ja potrzebuję 1 -1,5kg kiełbasek,to i tak już z zapasem do zamrażalnika,muszę zmniejszyć ilość produktów odpowiednio.
    W przepisie jest podany boczek,którego wolałabym uniknąć,ewentualnie zminimalizować go do kiełbaski.
    Jest to konieczny dodatek?
    No pytam,jak typowy laik :)
    Narobiłaś mi ochoty,by zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem:)))
    Na łopatkę w Tesco jest promocja,po 8,00zł/kg.I jest dobra,robiłam gołąbki z niej.
    Chyba,że gdzieś ktoś widział,jeszcze tańsze mięsko?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez termometru spokojnie sobie poradzisz, wystarczy postawić garnek na najmniejszy palnik i zmniejszyć gaz. Zresztą robimy w sumie dokładnie to samo jak zakupimy surową białą kiełbasę. Ja jelita kupuję w Polo albo Castoramie, Obi, Mrówce. Najczęściej w Polo:) Co do boczku chodzi o trochę tłuszczu, bez niego kiełbasa wyjdzie sucha i zbita. Jak nie mam boczku to słoninę dodaję, boczek to i tak lżejsza wersja.

      Usuń
  3. Dzięki dobra Kobieto :)
    Pozostaje mi kupić z All... są za 6,50 zł "JELITA NATURALE WIEPRZOWE do kiełbasy 10M 28/30" +3,94 Inpost.
    28/30mm nadaje się do takiej kiełbaski?
    No laik pyta, laik totalny :)))
    Jeszcze sprawdzę,jakie to końcówki mam do wędliny w maszynce do mięsa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam 3 końcówki, zmierzyłam średnicę wewnątrzną i jest ok. 18 mm, 16mm,12mm.
    Spróbuję, zawsze musi być ten pierwszy raz:))))

    OdpowiedzUsuń
  5. Jelita są dostępne w intermarche. W paczce jest 25 m. Ja nie zuzylam wszystkich i resztę zamrozilam. Pózniej dowiedziałam sie ze nie można mrozić bo kruszeja i pękają, ze trzeba je trzymać w solance. Po rozmrożeniu byłam przekonana, ze sie nie nadają, ale były ok. Nie pękały przy napełnianiu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłam masę mięsną i ugotowałam kulkę. Są pyszne ale wg mnie za dużo soli. Co mogę jeszcze zrobić by się jej pozbyć/zniwelować poza dodaniem mięsa bo nie posiadam?? Proszę o pomoc choć wiem, że szanse marne na szybką odpowiedź... w końcu Święta. Ale na przyszłość taka rada zawsze się przyda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie do końca rozumiem, co zostało ugotowane. O jaką kulę chodzi?

      Usuń
  7. kulkę/próbkę do spróbowania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jestem zaskoczona, że ta kiełbasa wyszła za słona, znajomi mówią nam, że mogła by być lekko bardziej słona.

      Usuń

Nie godzę się na wulgarne zachowanie, krytykę dla krytyki bez konstruktywnej wypowiedzi i chamstwo. Komentarze o takiej treści nie będą publikowane. Przed dodaniem komentarza po raz pierwszy, proszę o przeczytanie strony "O mnie"