czwartek, 24 marca 2016

Konkursowy jadłospis nr. 2



Dzień 1- niedziela

śniadanie:
jajecznica ( 2 jajka na osobę), chleb z masłem i rzodkiewką, kakao/mleko.
obiad:
- rosół z domowym makaronem ( 2 porcje rosołowe z kurczaka, dla smaku kości wołowe „oczka”- za grosze w mięsnym, warzywa: 2 marchewki, pietruszka, kawałek selera, koperek, natka pietruszki, cebulka przypieczona, przyprawy)
- ziemniaki, mięso duszone np. z łopatki z cebulką( często nawet w Biedronce jest za 10zł/kg), marchewka duszona z masłem, domowy kompot.
kolacja:
kanapki z pastą z mięsa drobiowego obranego z rosołu ( obrane mięso z rosołu, ½ cebulki, łyżka  majonezu, sól/pieprz. Pastę można urozmaicić jakąś zieleninką np. wyhodowaną w domu na parapecie; sałatka z warzyw z rosołu- pokrojone w kostkę warzywa,cebulka, majonez, przyprawy; ew. kiszony ogórek; herbata.

Dzień 2-poniedziałek

śniadanie:
kanapki z gotowanym jajkiem i ogórkiem kiszonym, herbata
obiad:
- zupa pomidorowa (z rosołu) z makaronem domowym
- ziemniaki z sosem, mięso łopatka z niedzieli, marchewka tarta z jabłkiem.
kolacja:
placki sodziaki ( 4 szklaki mąki pszennej, 2 czubate łyżki miękkiego masła, 4 łyżki śmietany 18% lub kefiru/jogurtu/mleka zsiadłego, szczypta soli, 2 łyżeczki sody- zagniatamy ciasto, w razie potrzeby podsypujemy mąkę. Gotowe ciasto wałkujemy na cienki placek i dzielimy na pół:

Do jednej części dodajemy ulubione zioła np. bazylię i oregano, doprawiamy.
Do drugiej części dodajemy łyżkę cukru.

Każdy rodzaj kroimy na kwadraty bądź  robimy wałek i kroimy jak na kopytka, a następnie wałkujemy na placuszki; smażymy bez tłuszczu na rozgrzanej patelni na zloty kolor.  Wersję na słodko podajemy z masłem i domowymi powidłami/dżemem i herbatą lub mlekiem/ kefirem.

Dzień 3- wtorek:

śniadanie:
wczorajsze sodziaki w wersji z ziołami ( można podgrzać jeśli mamy mikrofalówkę) z ketchupem bądź masłem, wędliną i ketchupem- co mamy, same też pyszne; herbata.
obiad:
zupa jarzynowa (  ulubione warzywa ścieramy bądź kroimy wedle upodobań, podsmażamy na łyżce masła, zalewamy wodą, doprawiamy do smaku i po ugotowaniu zabielamy śmietaną.
Naleśniki z domowym dżemem/powidłami lub(-i) białym serem roztartym ze śmietaną i cukrem), kompot.
kolacja:
wątróbka z cebulką, pieczywo, herbata

Dzień 4- środa:

śniadanie:
jajecznica z cebulką, pieczywo, herbata
obiad:
- krupnik ryżowy na porcji rosołowej lub skrzydełkach czy kościach wieprzowych ( porcja rosołowa lub porcja kości, starte lub pokrojone warzywa jak do rosołu, ryż do „zasypania”, przyprawy- sól, pieprz, vegeta najlepiej domowa, tymianek- fajny smak daje ;)
- placki ziemniaczane z kwaśną śmietaną i cukrem
kolacja:
kanapki z pastą z wątróbki ( pozostałą z wczorajszej kolacji wątróbkę dusimy z cebulką i przyprawami na smalcu, a następnie miksujemy i doprawiamy solą i pieprzem- obkładamy ogórkiem kiszonym bądź papryką ze słoiczka; herbata.

Dzień 5- czwartek

śniadanie:
jajko na miękko ze szczypiorkiem, pieczywo z masłem, pomidor, herbata.
obiad:

- barszcz czerwony z ziemniakami

- racuchy z jabłkami (1 jajko, , 3 łyżki cukru, , 1 szklanka mleka, 2 szklanki mąki, 2 łyżeczki proszku do pieczenia, jabłko, olej do smażenia)- do miski wbijamy jajko i dodajemy cukier. Ubijamy na puszystą masę. Dodajemy partiami mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i mleko. Całość mieszamy. Obrane jabłko kroimy w plasterki i dodajemy do ciasta. Smażymy niewielkie porcje na rozgrzanym oleju na patelni.
kolacja
kanapki z pastą rybną ( puszka rybna w oleju, cebulka, musztarda do smaku, sól, pieprz- ucieramy razem) i pastą z wątróbki z ogórkiem kiszonym;  sałatka z buraczków z barszczu ( buraczki ścieramy na grubej tarce, dodajemy posiekaną cebulkę, kminek, sól , pieprz i łyżkę majonezu); herbata.

1.      Jadłospis można dostosować do ilości osób w swojej rodzinie.
2.      Oczywiście można zamieniać składniki- np. mamy domowy dżem zamiast powideł to taki jemy :), albo wyhodowaliśmy na parapecie szczypiorek zamiast pietruszki itp.
3.      Zakładam, że przyprawy, czy ryż lub cukier mamy w domu- dużo nie trzeba tych składników.
4.      W moich stronach często teraz rozdają za darmo jabłka i marchew- to oczywiście pasujemy pod siebie wszystkie produkty z listy. To samo z przetworami, jajkami itp.



ORIENTACYJNA LISTA ZAKUPÓW

30 jaj ( na wyrost ;))
pieczywo- ilość wg apetytu domowników
masło, masło roślinne l ub coś do smarowania pieczywa.
Rzodkiewka- pęczek
mleko- 2l.
porcje rosołowe- 3szt. lub 2szt.i porcja kości wieprzowych, 2 kości wołowe szpikowe typu „oczko”
warzywa- ziemniaki, marchewka, pietruszka, seler, cebula, koperek, natka.
Łopatka- lub inne mięsko- ilość taka, żeby było na dwa dni do obiadu.
majonez- średni słoik lub robiony w domu
przecier pomidorowy
jabłka- 1kg
mąka- 2kg
smalec- kostka
kefir/ maślanka/ jogurt naturalny lub mleko zsiadłe
dżem lub powidła jeśli nie mamy
ogórki kiszone- jeśli nie mamy
śmietana 18%
biały ser- kostka
wątróbka- 70-80 dkg
pomidory-2-3 szt.
buraczki- 3 spore sztuki
puszka rybna w oleju

Mam nadzieję, że nie pominęłam niczego. Smacznego :)

6 komentarzy:

  1. Pastę do kanapek z mięsa z zupy musze koniecznie wypróbować. I "sodziaki" mnie zaintrygowały również. Fajny jadłospis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam sodziaki (zwane też regionalnie proziakami) często to co najprostsze jest najlepsze.Takie placki często robiła babcia z tym, że piekła je na blasze pieca. Na patelni też wyjdą.

      Usuń
  2. Smacznie, tanio i praktycznie bo z listą zakupów.

    OdpowiedzUsuń
  3. Super jadlospis
    Oszczedny i smaczny w sam raz dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo mi pasuje ten jadlospis.Smaczny i oszczedny musze wyprobowac te placki.Chciala bym wiecej pani pomysłów poznać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło i dziękuję za miłe słowa :) mam dużo pomysłów na proste dania- mieszkam na wsi i lubię to co proste i swojskie.

      Usuń

Nie godzę się na wulgarne zachowanie, krytykę dla krytyki bez konstruktywnej wypowiedzi i chamstwo. Komentarze o takiej treści nie będą publikowane. Przed dodaniem komentarza po raz pierwszy, proszę o przeczytanie strony "O mnie"