poniedziałek, 8 lipca 2013

Pasta z ziaren sezamu


Dziś zachwyciłam się smakiem pasty sezamowej. Zaszalałam i kupiłam słoiczek za 10 zł w Lidlu. Podeszłam do tego z dużą dozą braku zaufania do produktu. Do zakupu pchnęła mnie głównie alergia średniego dziecka (nie może jeść orzechów). Drugi impuls, to właściwości sezamu. Sezam zawiera bardzo dużo wapnia (zawiera go kilkakrotnie więcej niż mleko), witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, nienasycone kwasy tłuszczowe, lecytynę,  co wpływa dobrze na sprawność umysłową. Wartość odżywcza sezamu porównywalna jest do wartości białka kurzego. Ziarenka sezamu są źródłem: protein, witamin A, E, witamin z grupy B, magnezu, potasu, wapnia, żelaza, cynku i fosforu. Zawiera nisko cholesterolowe tłuszcze z grupy omega 3. Unikatowe składniki sezamu sesamol i sesamolina stanowią naturalny przeciwutleniacz, spowalniający procesy starzenia. Jedzenie sezamu wpływa na zachowanie młodej, elastycznej skóry, chroni organizm przed niektórymi chorobami metabolicznymi i zmniejsza ryzyko nowotworów.
Od jakiegoś czasu stosowałam sezam do wypieku ciastek i pieczywa. Robiłam domowe sezamki i dokładałam sezam do koktajlów z jogurtu. Szukamy w aptekach drogich i skutecznych suplementów, a tyle wspaniałych właściwości możemy uzyskać zjadając smaczne przekąski. 


Przepis na pastę z ziaren sezamu
  • 5 łyżek sezamu
  • 2 łyżki oleju z pestek winogron
  • 1/2 łyżki cukru trzcinowego
  • 1 łyżka kakao
Wszystko razem zmiksować. Przechowywać w lodówce. Niektórzy polecają przeprażyć ziarna w piecyku przed mieleniem. 

Kilogram sezamu to koszt około 12 zł. 
Sezam można dodać do sałatek, dań wegetariańskich, potrawek, dań mięsnych i farszów, a także do pieczywa i serów. Ziarna wymieszane z bułką tartą są znakomitą panierką do ryb, kotletów oraz sznycli, tak przygotowane mięso staje się bardziej pożywne, a skórka chrupiąca. 

1 komentarz:

  1. Dziekuje bardzo za przydatne informacje.
    Ja jem ziarno sezamowe garsciami tak na surowo. Wielokrotnie zostaje tylko na tym przez 3 - 5 dni.
    Moj organizm mowi mi, ze nie robie nic zlego. Pogryzanie ziarenek to swietny snack.

    OdpowiedzUsuń

"Artykuł 216 Kodeksu karnego brzmi:
Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby tej dotarła, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności"
Nie godzę się na wulgarne zachowanie, krytykę dla krytyki bez konstruktywnej wypowiedzi i chamstwo. Proszę o nie przysyłanie ofert swoich produktów w komentarzach. Zwłaszcza dotyczy to stron z pożyczkami!! Komentarze o takiej treści nie będą publikowane. Przed dodaniem komentarza po raz pierwszy, proszę o przeczytanie strony "O mnie"