wtorek, 21 czerwca 2016

Organizacja domowych prac.....



Ostatnio często poruszam temat „jak prowadzić do pracując i wychowując dzieci”. Ciągle podkreślam również, że sukces tkwi w organizacji i planowaniu. U nas ogólnie mamy stały podział obowiązków, dzięki temu wszyscy wiedzą, co do nich należy.  Układamy jadłospis, obowiązki dostosowane do planu zajęć domowników, oraz do wieku. Robimy raz w tygodniu duże zakupy, a w miarę potrzeb drobne ja lub mąż typu warzywa, nabiał. Dziś np. po powrocie z pracy sprzątnęłam podłogi odkurzaczem i je umyłam, dzieci wcześniej wytarły kurze i sprzątnęły łazienki. Zupa była z wczoraj, więc córka tylko dogotowała jajka (biały barszcz), ja zaś przygotowałam sos pomidorowy z mielonym mięsem, ugotowałam makaron i pokroiłam ogórki kiszone. Mielone mięso wyjęłam wieczorem do rozmrożenia. Wczoraj ugotowałam zupę, zaś sos miałam przygotowany w niedzielę, więc syn obrał tylko ziemniaki, a mąż zrobił mizerię w czasie, gdy ja mogłam zająć się prasowaniem ubrań wypranych w sobotę. 
Naprawdę można spokojnie opanować sprawy domowe bez dodatkowych kosztów – ubrania do pralni by odebrać gotowe, osoba do sprzątania, szybkie zakupy lub posiłek na mieście. 
Wystarczy tylko dokładnie rozplanować tak dużo jak jest to możliwe. 
Wiadomo, że życie przynosi nam wiele niespodzianek, ale sporo można jednak zaplanować i ułożyć grafik rodzinnych obowiązków. A dzięki temu sporo oszczędzić czasu i pieniędzy. 

Takie planowanie na początku dla wielu osób wygląda dziwacznie, niektórzy znajomi nawet sobie czasem z nas żartują. A u nas wszystko rozpisane i zaplanowane, budżet wyliczony do grosza, podzielony na różne dziedziny naszych wydatków. Dla innych wydaje się to zupełnie nie możliwe, ale to tak na początku tylko wygląda przerażająco. Trzeba zacząć od małych kroczków, jadłospis na 3 dni, plan zajęć na dwa itd. Po miesiącu planowania zaczynamy wchodzić w rytm. Wydaje mi się, że najtrudniej jest kontrolować wydatki i dochody, tu trzeba być skrupulatnym i dokładnie wszystkie rozchody i dochody zapisywać. Często może nas zaskoczyć to co zobaczymy w naszym bilansie. My wiele lat temu stworzyliśmy własny arkusz kalkulacyjny, ale z tego co się orientowałam to obecnie są dostępne bezpłatne aplikacje na smartfony i gotowce przy programie Excel.  Myślę, że na początek można się oprzeć na gotowych produktach i spróbować kontrolować ruchy naszych pieniędzy. 

1 komentarz:

  1. Ja też z tych planujących, mających mrożonki, słoiki, gotujących nawet na 3-4 dni z rzędu. Właśnie były takie wpisy. Wracamy do domu szast prast i obiad gotowy, to z wczoraj, to wcześniej podgotowane, to ze słoika/zamrażarki. Tylko ten dzień wcześniej to trzeba zrobić, żeby dnia następnego było prawie gotowe, to trzeba wieczorem coś podgotować, wyciągnąć z lodówki, przejrzeć zapasy czy czegoś nie brakuje, kupić , a latem poświęcić czas na robienie przetworów, kiszonek itp. Planowanie ułatwia życie, usprawnia i skraca czas finalnie, ale wymaga jednak myślenia, przewidywania, pamiętania wcześniej i tego trzeba się nauczyć, wdrożyć do takiego trybu życia by nie było wpadek typu nie wyjęte mięso z zamrażalnika, niekupiony makaron etc.

    OdpowiedzUsuń

"Artykuł 216 Kodeksu karnego brzmi:
Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby tej dotarła, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności"
Nie godzę się na wulgarne zachowanie, krytykę dla krytyki bez konstruktywnej wypowiedzi i chamstwo. Proszę o nie przysyłanie ofert swoich produktów w komentarzach. Zwłaszcza dotyczy to stron z pożyczkami!! Komentarze o takiej treści nie będą publikowane. Przed dodaniem komentarza po raz pierwszy, proszę o przeczytanie strony "O mnie"