piątek, 28 czerwca 2013

Domowa mieszanka przypraw - curry


Już jakiś czas temu pisałam o domowej przyprawie typu Vegeta. Dziś o przyprawie, a właściwie mieszance przypraw, curry. Poszukując odpowiedniego dla naszej rodziny składu, zorientowałam się, że ile rodzin tyle sposobów na tą przyprawę. Zatem poddałam się własnej inwencji i poszłam na całość. Moja mieszanka jest dość pikantna, ale lubimy ostrzejsze potrawy, dla męża i tak za mało. Kupuję pojedyncze przyprawy, część z nich już jest zmielona, część mielę sama. Mam młynek, taki do kawy, specjalnie oddelegowany do mielenia przypraw. 




Moja mieszanka przypraw:
  • kardamon 10 g 
  • imbir 13 g 
  • goździki 8g
  • pieprz czarny 14 g
  • gałka muszkatołowa 4 g
  • cynamon 5 g
  • kmin rzymski 11 g
  • papryka ostra 3 g
  • kolendra 5 g
  • kurkuma 3 g

Kardamon, imbir, cynamon, ostrą paprykę, gałkę muszkatołową i kurkumę miałam mielone, zaś goździki, pieprz, kmin rzymski i kolendrę zmieliłam w młynku. Można przyprawy rozbić w moździerzu, niestety nie posiadam. Wszystko razem wymieszałam i do słoiczka. W niektórych przepisach zaleca się przeprażenie na suchej patelni przypraw, które są jeszcze nie zmielone, ostudzeniu i dopiero zmieleniu. Jeszcze nie próbowałam tej wersji. 

Ostatnio natrafiłam na lecznicze właściwości kurkuminy (kurkumy). Badacze zauważyli, że kurkuma powstrzymuje przerost serca i utrzymuje je w prawidłowej formie. Poleca się osobom chorym na artretyzm i chorujących na alzheimera. Co więcej - odkryto, że stosowanie curry w kuchni, w skład którego oczywiście wchodzi kurkuma, może powstrzymać rozwój komórek rakowych. Aktywne składniki kurkumy działają przeciwutleniająco, przeciwzapalnie, przeciwwirusowo, antybakteryjnie i przeciwgrzybicznie. Jedzenie z curry wspomaga działanie mózgu i utrzymuje go w dobrej kondycji. I wcale nie musisz jeść tej przyprawy codziennie – wystarczy niewielka ilość raz na jakiś czas.

Ja dokładam kurkumę do zupy pomidorowej, dziś dołożyłam do kapuśniaku z białej kapusty. :) Myślę, że spokojnie możemy dołożyć również do rosołu. 

1 komentarz:

  1. Kiedy do kurkumy dodasz pieprz cayenne, będzie mieć najsilniejsze działanie antyoksydacyjne.

    OdpowiedzUsuń

"Artykuł 216 Kodeksu karnego brzmi:
Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod jej nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do osoby tej dotarła, podlega grzywnie albo karze ograniczenia wolności"
Nie godzę się na wulgarne zachowanie, krytykę dla krytyki bez konstruktywnej wypowiedzi i chamstwo. Proszę o nie przysyłanie ofert swoich produktów w komentarzach. Zwłaszcza dotyczy to stron z pożyczkami!! Komentarze o takiej treści nie będą publikowane. Przed dodaniem komentarza po raz pierwszy, proszę o przeczytanie strony "O mnie"